Belfort

TÝDEN.CZ

23. 1. 2018
Rubrika: O filmu

O českém filmu

Autor: David Vorovka

30.07.2010 18:29

Neustále slýchávám o filmech v „americkém stylu“. Tak se ptám, co je to ten „americký styl“? A jaký je tedy ruský styl, případně středoevropský nebo dokonce evropský styl filmů? Znamená to, že snímek s více než třemi trikovými efekty je už v „jiném“ stylu?

Odmítám toto dělení nejen z formálních důvodů (v té „antiamerické“ Francii se točí řada filmů se zvláštními efekty), tak i z podstaty. Podstatou vzniku toho kterého konkrétního filmu je autorský vklad režiséra či aspoň scénáristy, kteří filmem cosi vyjadřují. Když pominu, že většina filmů je naprosto brakových – a to platí o těch amerických stejně jako evropských, tak podle mého jde ve značné míře o to, jaké prostředky na projekt tvůrce sežene. A v tom je Amerika neskutečně vpřed.

Nevěřím, že každý film, který u nás vznikl, by nevypadal jinak, mít na jeho natočení víc peněz. Většina porevolučních filmů jsou upachtěnými pokusy ukázat něco, co všichni znají. Upachtěnými nejen proto, že vznikly téměř bez kapitálu „na koleně“ – a je to zatraceně znát, ale hlavně kvůli společenské atmosféře, že na pořádný film nejsou peníze, tak se prosazují „tvůrci“, kteří napíšou nebo zrealizují „jednoduchý příběh ze sídliště nebo malého města“ a výsledkem je ten malý provinční ČESKÝ FILM, rozpoznatelný už od úvodních titulků. Přitom třeba i dobrý horor může být nízkorozpočtový, jenže to tu nikdo neumí natočit. Ne, v této atmosféře není bohužel místo pro Renčova Golema.

Nechci tu hanět české filmy, některé se mi líbí, ale přiznám se, že i když tuším kvalitu nějakého filmu, prostě se na něj nejdu do kina, neboť vím, že o nic nepřijdu, když ho uvidím až v televizi. Proč koukat na příběh z městského sídliště na dvacetimetrovém plátně, když takové lokace znám ze života? A to je právě to prokletí českých, potažmo evropských či ruských snímků, to označení „ze života“. Ostatně příběhy ze života budou mít vždy nejlevnější rozpočet, na jiný žánr u nás není… Přesto se i u nás najdou jinak natočené filmy (Akumulátor1, Amerika, Requiem pro panenku, Válka barev, Nejasná zpráva o konci světa, Brak, Tmavomodrý svět), které jsem všechny viděl v kině a nelituju toho. Stejně tak se v USA nenatáčí zdaleka jen akční velkolepé snímky, ale i ty civilní. Bohužel musím říct, že spousta těch amerických filmů ze života je MNOHEM lepších a zajímavějších než ty české (Magnolie, Hodiny, Americká krása, Štěstí…).

Čím to je? U nás je prostě minimum režisérů, kteří řemeslo fakt ovládají a umějí poutavě vyprávět… Pracují tu hlavně ti, kteří jednou za pár let něco natočí, když to není úplná zhovadilost, tak v té naší malé kotlině za to pravděpodobně dostanou nějakého lva, a tím získají dojem, že to je přesně to, co se lidem líbí, bez ohledu na tristní návštěvnost a neschopnost prorazit ven.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  5.83

Diskuze

David Vorovka

o politice, mezinárodní situaci, vojenství...
civ. foto.jpg
Oblíbenost autora: 6.79

O autorovi

Dlouhodobě se zabývám otázkami mezinárodní i české bezpečnosti, politickou situací ve světě a dalšími fenomény z historie a současnosti. http://www.facebook.com/david.vorovka

Kalendář

<<   leden 2018

PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031